Κυριακή, 13 Μαρτίου 2011

Rudol Steiner

Ο Rudolf Steiner υπήρξε από τις προσωπικότητες που επέδρασαν καταλυτικά  στην διανόηση και την κοινωνιολογία. Θεωρείται ο ιδρυτής του ανθρωποκεντρικού  φιλοσοφικού  συστήματος, το οποίο  στην σημερινή εποχή έχει καθιερωθεί  με τον όρο ανθρωποσοφία.
Γεννήθηκε στην Αυστρία το 1861, και ολοκλήρωσε τις πανεπιστημιακές του σπουδές στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες στο Πολυτεχνείο της Βιέννης.
Το 1886 κιόλας, στην ηλικία των 25 εντυπωσίασε την πανεπιστημιακή κοινότητα καθώς καταπιάστηκε με την ερμηνεία  των  βασικών αρχών της κοσμοθεωρικής προσέγγισης του Γκαίτε (Goethe's Conception of the World)
Συγκαταλέγεται στο στενό κύκλο των συνομιλητών του σε προχωρημένη ηλικία Νίτσε. Συνεπαρμένος από τα βιώματα  του  γερμανού  φιλοσόφου   στο κοσμοϊστορικό υπόβαθρο του  19ου αιώνα συνέγραψε το 1895  την  μελέτη "Φρίντριχ  Νίτσε, ένας αγωνιστής ενάντια στην εποχή του" ( Friedrich Nietzsche, Ein Kaempfer gegen seine Zeit / Friedrich Nietzsche, a Fighter Against his Time). 
To1891 του απενεμήθη  ο τίτλος του διδάκτορα του πανεπιστημίου του Ρόστοκ. Η διατριβή του είχε θέμα την διδασκαλία του Fichte.
To  1894  αρχίζει   η  ενασχόληση του με την πραγματοποίηση  κύκλου διαλέξεων  με  συχνές επισκέψεις   απ΄άκρου σ' άκρο  ολόκληρης της   Ευρώπης. Υπολογίζεται ότι  κατά το πρώτο  τέταρτο του εικοστού  αιώνα, μέχρι το 1925, που πέθανε, ο Σταϊνερ  απευθύνθηκε από την έδρα του ομιλητή  πάνω απο  6.000  φορές  σε  ακροατήρια,  η σύνθεση των οποίων κάλυπτε όλα τα κοινωνικά στρώματα  και μορφωτικά επίπεδα.
Αρχικά  στην Βέννη,  αργότερα  στην Βαϊμάρη  και το Βερολίνο, αρθογράφησε τόσο σε πανεπιστημια- κά  και φιλολογικά  περιοδικά  όσο και στον καθημερινό τύπο. Η πένα του πέρα απο τα χρονογρά- φημα  εξοικείωσε  το πλατύ αναγνωστικό κοινό με τις  φιλοσοφικές και επιστημονικές εξελίξεις της συνταρακτικής εποχής.  Αυτό τον κατέστησε   ένα  κοσμοπολίτη διανοητή  πανευρωπαϊκής εμβέλειας και ακτινοβολίας.
Οι διατυπούμενες  θέσεις  του Σταϊνερ πάνω  σε  θεμελιώδη θέματα, όπως η εξέλιξη του ανθρώπου, η σχέση του προς την φύση, του πριν  και του μετά, διακρίνονται  για την  νεωτεριστική τους τάση  και παροτρύνουν τον αναγνώστη η ακροατή  στην  παραγωγική σκέψη.   Είναι  αξιοσημείωτο, ότι αφήνουν  την βούληση  του μελετητή ελεύθερη  και  ανεπιρέαστη  από δογματισμούς, ελιτίστικους προσδιορισμούς και δεν εμπεριέχουν το παραμικρό ψήγμα καταναγκασμού η παρότρυνσης για αιρετική διαφοροποίηση  και την εκδήλωση αποσχιστικών  τάσεων.
Τα έργα  του έχουν μεγάλη απήχηση και στους  ανένταχτους ανθρώπους με καθαρό και ανοιχτό μυαλό. Η ευεργετική  επίδραση   ακόμη παραπέρα στον  ψυχικό κόσμο, αντλεί την αποτελεσματικότητα της από την αστείρευτη πηγή αγαθότητας που παρέχει η  ζωή και το έργο του Ιησού, χωρίς  δογματισμούς  και διαχωριστικούς προσδιορισμούς. Αξίζει  να αναφερθεί ο κύκλος  διαλέξεων για τα Ιερά Ευαγγέλια (1908 -1912) με αποκαλυπτικών  διαστάσεων εξωτερίκευση των διδαχών και των   συμβολισμών.
Πέραν του φιλοσοφικού και θεολογικού έργου ο Σταϊνερ  απο τα φοιτητικά κιόλας χρόνια ασχολήθηκε με το παιδαγωγικό έργο διαισθανόμενος   τις  ανάγκες των παιδιών και των εφήβων και σε συγκερασμό με  τις εξελίξεις  στο μεταίχμιο του 20ου αιώνα  διατύπωσε και εφήρμοσε   τον κανονισμό λειτουργίας  των προτύπων εκπαιδευτηρίων (που έφεραν το όνομα του) στην Γερμανία. Ελβετία και Αγγλία. H εκπαιδευτική του προσέγγιση εφαρμόζεται σήμερα σε 995 σχολεία  που φέρουν   το προσωνύμιο "Waldorf Education"  και χιλιάδες νηπιαγωγεία που λειτουργούν σε 60 χώρες.
Το 1913, στο  Dornach κοντα στην Βασιλεία , στην Ελβετεία με την επίβλεψη του ανηγέρθη  η θολωτή ξύλινη  κατασκευή του Goetheanum   που διέθετε  θεατρική  σκηνή ( για να ανέβουν τα τέσσερα δραματικά έργα του Στάινερ)  καθώς  και χώρους  διαλέξεων. Μετά την καταστροφή από φωτιά το 1922 ανοικοδομήθηκε με σκυρόδεμα διατηρώντας την πλαστικότητα του βάσει των  σχεδίων του  διδάσκαλου. Εκτοτε  στεγάζει  την   Ανθρωποσοφική Εταιρεία, η οποία ιδρύθηκε  από τους μαθητές του το 1923.   Σήμερα  εργάζονται  στο campus  300  άτομα και δέχεται  χιλιάδες  επισκέπτες  κάθε  χρονιά.  
Οι  γνώσεις και η διδασκαλία του μεγάλου αυτού πανεπιστήμονα επεκτάθηκε  και στην αγροτική καλιέργεια  με γνώμονα την βιοδυναμική ανάπτυξη και την   "ευρθμία". Αλλά και  η συνεισφορά του στην  θεραπευτική  αγωγή  παιδιών με καθυστέρηση  στην διανοητική εξέλιξη στο  ινστιτούτο  του Arlesheim στην Ελβετία. απετέλεσαν πρότυπα αντιμετώπισης   για αντίστοιχα  ιδρυματα και  σ' άλλες  χώρες
To συγγραφικό του έργο περιλαμβάνει   πάνω από πενήντα τόμους.
Επιγραμματικά  αναφέρονται μερικά :
  • Μυστική διδσκαλία της  Αναγέννησης (1911)   - Mystics of the Renaissance
  • Η οδός της αυτογνωσίας - Α road to Self Knowledge
  • Aιγυπτιακοί μύθοι και μυστήρια - Egyptian Myths and Mysteries
  • H φιλοσοφία της πνευματικής ενασχόλησης - Τhe Philosophy of Spiritual Activity
  • Σκιαγράφηση του αποκρυφισμού -  Αn outline of  Occult Science
  • Κοσμική μνήμη - Cosmic memory
  • Koσμολογία , θρησκεία και φιλοσοσοφία - Cosmology Religion and Philosophy
  • Oδηγός εσωτερικής εξάσκησης - Guidance in Esoteric Training
  • Γνώση των  ανωτέρων κόσμων - Knowledge of the Higher Worlds
  • Η ιστορία της ζωής μου - The Story of My Life
  • Das Christentum als mystische Tatsache und die Mysterien des Altertums(Christianity as Mystical Fact and the Mysteries of Antiquity) (1902)
  • Die Erziehung des Kindes vom Gesichtspunkte der Geisteswssenshaft (The Education of the Child in the Light of theScience of the Spirit) (1907).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου